- Które tematy przewidziane w programie na ten rok szkolny są dla Ciebie szczególnie interesujące i chciałbyś je poszerzyć?
- Czy masz już pomysły na ciekawe lekcje w zakresie tematów przewidzianych w programie?
- Czy w programie lekcji języka niemieckiego brakuje tematów, które chciałbyś poznać?
Rozdział 1 - Sport ist in!
Uczeń:
· zna podstawowe słownictwo związane z
opisywaniem ludzi, miejsc i czynności dotyczących najpopularniejszych dyscyplin
sportu
· korzystając z podanego słownictwa krótko
opowiada, dlaczego powinno się uprawiać sport
· krótko przedstawia znane mu sportsmenki /
znanych mu sportowców, które / którzy uprawiają wybrane dyscypliny sportu
· uzupełnia ankietę dotyczącą ulubionych i
najnudniejszych dyscyplin sportu i przedstawia jej wyniki
· przeprowadza z kolegą / koleżanką z ławki
wywiad dotyczący jego / jej opinii o sporcie i na podstawie notatek krótko
relacjonuje temat
· w oparciu o schemat opowiada, w której
dyscyplinie sportu jest dobry
· relacjonuje, jaki sport lubi uprawiać latem i
zimą oraz krótko uzasadnia swój wybór
· w oparciu o wysłuchane informacje prawidłowo
uzupełnia luki w programie telewizyjnym na kanale sportowym
· wyszukuje pożądane informacje w wysłuchanym
tekście związanym z dniem sportu
· na podstawie podanego słownictwa krótko
opowiada o dniu sportu w swoje szkole
Rozdział 2 -
Wetter, Landschaften, Tiere
Uczeń:
· zna podstawowe słownictwo
związane z pogodą, opisywaniem krajobrazu i klimatu, światem roślin i zwierząt
· prawidłowo nazywa strony
świata
· rozwiązuje
krzyżówkę związaną z pogodą i tłumaczy hasło na język polski
· w
kartce z pozdrowieniami krótko opisuje pogodę podczas wyjazdu na narty i jej wpływ
na sposób spędzania czasu
· ogólnie
opisuje w liście pogodę w czasie ferii zimowych
· prawidłowo
uzupełnia luki w tekstach o różnych regionach świata oraz odpowiada na pytania
do tekstów
· rozwiązuje
krzyżówkę związaną z różnymi regionami świata
· krótko
opisuje wybrane zdjęcia, przedstawiając klimat danego obszaru i żyjące tam
zwierzęta
· przyporządkowuje
podane regiony, rzeki, góry itd. do właściwych kontynentów
· korzystając
z podanego słownictwa, poprawnie uzupełnia luki w tekstach o regionach z
różnych stref klimatycznych
· uczestniczy
w przygotowaniach projektu związanego z prezentacją wybranego regionu świata
· wpisuje
pod obrazkami właściwe nazwy zwierząt
· w
oparciu o wysłuchany tekst zaznacza na mapie Afryki trasę wycieczki oraz
wyszukuje pożądane informacje
· krótko
opisuje klimat Polski oraz wymienia żyjące w tym kraju zwierzęta i rośliny
· wyszukuje
pożądane informacje w tekście słuchanym dotyczącym zwierząt domowych
· przyporządkowuje
grupom wyrazów oznaczających poszczególne zwierzęta odpowiednie pojęcia
nadrzędne
· odpowiada
na pytania związane ze zwierzętami, w przypadku wątpliwości szuka odpowiedzi w
internecie
· krótko
opisuje wybrane przez siebie zwierzę domowe
Rozdział 3 - Kleider
machen Leute
Uczeń:
· zna podstawowe słownictwo
dotyczące mody i ubioru, rodzajów sklepów; słownictwo związane z korzystaniem z
usług i zakupami w sklepie odzieżowym oraz wymianą wadliwych artykułów
· krótko podaje, przy jakiej
pogodzie i jakich okazjach odpowiednie są ubrania przedstawione na obrazkach
· w odpowiedniej formie
wpisuje przymiotniki opisujące części garderoby
· wykorzystując podane
słownictwo, krótko opisuje postacie na zdjęciach oraz wybraną osobę z klasy
· uczestniczy w przygotowaniach
projektu związanego z pokazem mody
· wykorzystując podane
przymiotniki, poprawnie uzupełnia luki w tekście dotyczącym ulubionych rzeczy
· krótko przedstawia własne
zdanie na temat robienia zakupów w małym sklepie oraz w supermarkecie
Rozdział 4 - Kunst
Uczeń:
· zna podstawowe słownictwo
dotyczące wydarzeń kulturalnych, sztuki, muzyki oraz nazw instrumentów
muzycznych
· wykorzystując podane
konstrukcje uczestniczy w rozmowie na temat aktualnych imprez kulturalnych w
wybranym mieście
· przygotowuje w parach
krótkie informacje o ciekawych wydarzeniach kulturalnych w swojej miejscowości
· pisze krótki e-mail do
kolegi / koleżanki o imprezie kulturalnej w swojej miejscowości, zaprasza go /
ją na tę imprezę oraz wyjaśnia, dlaczego warto tę imprezę zobaczyć
· uzyskuje informacje
dotyczące ceny biletu, miejsca i czasu trwania wystawy
· wyszukuje właściwe
informacje w dialogach dotyczących upodobań czytelniczych rozmówców
· korzystając z podanego
słownictwa uczestniczy w rozmowie na temat upodobań czytelniczych
· pisze krótki e-mail do
kolegi / koleżanki i wykorzystując podane zwroty wypowiada się na temat
pożyczonej od niego / niej książki
· prosi księgarza o radę w
sprawie prezentu urodzinowego dla kolegi, który chętnie czyta kryminały
· formułuje proste, krótkie
wypowiedzi pisemne zwalczające stereotypy dotyczące czytania / upodobań
czytelniczych
· prowadzi proste
rozmowy o muzyce, ulubionych rodzajach muzyki, wykonawcach i zespołach
muzycznych
· krótko opowiada o
instrumencie muzycznym, na którym gra
- krótko przedstawia swoją opinię
na temat sztuki
|
Rozdział 5 - Farben meiner Welt
Uczeń:
· zna podstawowe słownictwo
oraz zwroty umożliwiające opisywanie siebie i innych osób, mocnych i słabych
cech charakteru, słownictwo dotyczące mieszkania i warunków mieszkaniowych,
wypoczynku i ofert wakacyjnych, podstawowych artykułów spożywczych, słownictwo
związane z przyzwyczajeniami żywieniowymi oraz przepisami kulinarnymi
· w oparciu o wysłuchany
tekst przyporządkowuje podane cechy właściwym osobom oraz uzupełnia brakujące
informacje w „listach gończych”
· pisze krótkie ogłoszenie w
celu nawiązania znajomości, w którym się przedstawia, opowiada o sobie i swoich
zainteresowaniach
· posługując się podanym
słownictwem przeprowadza wywiad z kolegą / koleżanką, a następnie opisuje tę
osobę na forum klasy
· uzupełnia w grupie grafikę
do tematu „Mieszkanie” i porównuje wyniki na forum klasy
· wyszukuje pożądane
informacje w wysłuchanych tekstach dotyczących warunków mieszkaniowych
· przyporządkowuje nazwy
mebli i urządzeń odpowiednim nazwom pomieszczeń
· krótko odpowiada na
pytania dotyczące swojej obecnej sytuacji mieszkaniowej oraz mówi, gdzie chce
mieszkać w przyszłości
· opisuje wybrane
pomieszczenie
· w rozmowie telefonicznej
zaprasza do siebie kolegę / koleżankę z Niemiec oraz informuje,
· wykorzystując podane
słownictwo, poprawnie opisuje ilustracje związane z podróżowaniem
· czyta ze zrozumieniem
oferty wakacyjne dla młodzieży,
· na podstawie wysłuchanego
tekstu poprawnie przyporządkowuje oferty wakacyjne zainteresowanym nimi młodym
ludziom, a następnie krótko uzasadnia swój wybór
· zwięźle opowiada, którą
ofertę uważa za najbardziej interesującą dla siebie
· przygotowuje w grupie
prezentację ciekawej oferty wakacyjnej znalezionej w internecie
· pisze kartkę pocztową z
Berlina do kolegi / koleżanki ze Szwajcarii
· zasięga odpowiednich
informacji w punkcie informacji turystycznej
· wykorzystując zebrane
słownictwo, opisuje piramidę żywieniową
· krótko opowiada o swoich
zwyczajach żywieniowych
· wyszukuje w przepisie
kulinarnym pożądane informacje, przyporządkowuje mu odpowiedni tytuł i zdjęcie
- pisze prosty e-mail do znajomych z
Niemiec na temat żywienia.
Rozdział 6 - Heute und morgen
Uczeń:
· zna podstawowe zwroty
umożliwiające opisywanie fotografii oraz słownictwo związane z sytuacją
rodzinną, ze szkołą, w tym wyrażenia pomocne w opisywaniu problemów szkolnych i
formułowaniu rad, słownictwo dotyczące zawodów, umożliwiające dyskutowanie o
planach zawodowych oraz zaletach i wadach wybranych zawodów
· zaznacza, co jest ważne w
życiu, a następnie krótko o tym opowiada, wykorzystując podane zwroty i
wyrażenia
· w krótkim liście do
przyjaciela / przyjaciółki z Niemiec opisuje swoją rodzinę oraz wyobrażenia na
temat swojej własnej rodziny w przyszłości
· krótko opowiada, jak ważna
jest rodzina i jak wyobraża sobie w przyszłości własną rodzinę
· pracuje w grupie nad
przygotowaniem ankiety na temat roli przyjaźni w życiu, przeprowadza ankietę w
klasie, a jej rezultaty przedstawia w formie krótkiej wypowiedzi pisemnej
· wypełnia tabelę w oparciu
o ilustracje dotyczące pozytywnych i negatywnych aspektów szkoły
· krótko opowiada, co
najbardziej lubi w swojej szkole, a co mu się w niej nie podoba
· wyszukuje pożądane
informacje w tekstach czytanych i słuchanych dotyczących szkoły i problemów
szkolnych
· przyporządkowuje definicje
pojęciom związanym z życiem szkoły
· udziela pisemnie kilku rad
osobie, która panicznie boi się egzaminów
· wykorzystując podane
zwroty i wyrażenia odpowiada na e-mail osoby, która ma problemy w szkole
· po wysłuchaniu opowiadania
o wyborze drogi zawodowej określa główną myśl tekstu, sporządza krótką notatkę,
a następnie zwięźle przedstawia treść opowiadania
· wykorzystując podane
sformułowania dyskutuje o wskazanych zawodach, wymienia ich zalety i wady
Rozdział 7 -Das große Wissensquiz
Uczeń:
· zna podstawowe słownictwo
związane z wiadomościami realioznawczymi, kulturoznawczymi i krajoznawczymi
dotyczącymi krajów niemieckiego obszaru językowego
· prawidłowo rozwiązuje kwiz
dotyczący historii i polityki krajów niemieckojęzycznych
· prawidłowo rozwiązuje kwiz
dotyczący życia, zwyczajów i tradycji w krajach niemieckojęzycznych
· przyporządkowuje nazwiska
znanych muzyków, poetów i pisarzy odpowiednim portretom / zdjęciom
· poprawnie łączy nazwiska
niemieckich artystów z gatunkami muzycznymi
· prawidłowo dopasowuje
tytuły bajek braci Grimm do ich polskich odpowiedników
· rozpoznaje
charakterystyczne zabytki i dzieła sztuki krajów niemieckojęzycznych
· tłumaczy na język polski
wybrane zwroty w różnych dialektach krajów niemieckojęzycznych
· właściwie uzupełnia zwroty
idiomatyczne i przyporządkowuje im odpowiednie ilustracje
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz